E.ON Benelux

E.ON Benelux was voorheen een dochteronderneming van E.ON AG, een grote speler in de energiesector in Europa. Aanvankelijk waren de activiteiten in Nederland gericht op de opwekking van elektriciteit, totdat E.ON in 2005 NRE Energie – een lokaal energievoorzieningsbedrijf in Eindhoven – overnam om de activiteiten uit te breiden. Vanaf dat moment werd E.ON Benelux een belangrijke energieleverancier voor zowel B2B- als B2C-klanten, later onder de bevoegdheid van Uniper. In 2018 heeft het Nederlandse bedrijf Eneco alle merkverkoop- en leveringsactiviteiten in de Benelux overgenomen van Uniper.

Introduceer een nieuwe energieleverancier in Nederland

De opdracht

Eind 2009 won Referro een pitch die het begin markeerde van een langdurige samenwerking met E.ON Benelux. Onze taak vanaf het begin was het promoten van het merk E.ON op de B2B-energievoorzieningsmarkt en het opzetten van een verkooptrechter. In eerste instantie was het onze opdracht om ons te richten op de industrie met een hoog energieverbruik, voordat we ons bereik zouden uitbreiden om marktaandeel te veroveren in kleinere consumptiesegmenten.

De oplossing

We zijn onze samenwerking begonnen met het creëren van de naamsbekendheid en positionering voor E.ON Benelux in een zeer competitieve markt. We ontwikkelde E.ON’s ‘Energie uit Ambitie’-campagne als basis voor toekomstige groei. Onze tweede prioriteit was het opbouwen van een database van energiegebruikers in B2B-segmenten. In de jaren die volgden hebben we deze database uitgebreid met relevante informatie over ongeveer 250.000 B2B-energieklanten, die we hebben bewerkt via onze marketingcampagnes.

E.ON Benelux vroeg ons al snel om een langetermijn marketingplan en roadmap te ontwikkelen, met bijbehorende plateauplanning, en duidelijke prioriteiten voor elke fase van het plan. Ons werk omvatte onder meer de implementatie van een op maat gemaakte CRM-oplossing, een marketingautomatiseringsoplossing, een Net Promoter Score-proces en het creëren van een effectieve inbound marketingaanpak met behulp van campagnes met overtuigende inhoud. Andere initiatieven, zoals de implementatie van leadscoring als trigger voor telefonische outreach, vergrootten de effectiviteit van het proces en verlaagden de kosten per lead voor E.ON. Onze samenwerking duurde 9 jaar en concentreerde zich op meerdere expertisegebieden.

De resultaten

Ons gebruik van online kanalen en call-agents voor het genereren van leads zorgde voor enkele duizenden sales qualified leads per jaar voor E.ON. Toen ons partnerschap eindigde en Eneco het roer overnam, vroegen ze ons om ons werk voort te zetten – een duidelijk teken dat we waarde toevoegden. Over onze al even succesvolle partnership met Eneco lees je hier.

Diensten en markten

New client partnership: Amogy

We are excited to announce that BBN has partnered with Amogy, a leading company in the clean energy industry. As part of the partnership, Amogy will collaborate with BBN to support a comprehensive and global marketing program.

Wat wil je nog meer weten?

Gerard is onze branche specialist en wil graag met je sparren over energie!