Sales in een nichemarkt: Marketing is niets voor ons!

Een kreet die we regelmatig horen als we aan tafel zitten met bedrijven die opereren in een zogenaamde nichemarkt. En dan voornamelijk van de salesverantwoordelijken binnen die bedrijven: "Wij vissen in zo'n kleine vijver, voor ons is marketing echt niet nodig. We weten precies waar onze prospects zich bevinden." Toch is het wellicht handig om dit artikel te lezen. In mijn ogen is er namelijk wel degelijk een cruciale rol voor marketing weggelegd bij de bewerking van een nichemarkt.

Wat is een nichemarkt?

Laten we allereerst eens kijken wat een nichemarkt precies is. Een nichemarkt, en dan vooral in B2B, is een segment waarin bedrijven zich specialiseren in het aanbieden van producten of diensten die voorzien in unieke behoeften binnen een specifieke doelgroep of industrie. In tegenstelling tot markten waar producten en diensten worden aangeboden die voor ieder bedrijf interessant kunnen zijn, richt een nichemarkt zich dus op een specialisatie in de markt. Denk aan sectorspecifieke oplossingen zoals software voor de bouw van schepen, aan voedingssupplementen voor de pluimvee-industrie, of aan specifieke materialen voor de bouwsector. Deze markten en de concurrentie zijn vaak kleiner, maar bieden juist daarom mogelijkheden om je te onderscheiden. 

Succes in een nichemarkt vereist vaak een goed begrip van de behoeften van de doelgroep, innovatieve oplossingen en een sterke positionering ten opzichte van concurrenten. Bedrijven die zich richten op nichemarkten kunnen uiteindelijk profiteren van hogere marges, langdurige relaties met klanten en een verminderde concurrentie, mits ze de markt effectief bedienen met waardevolle oplossingen. De inzet van marketing kan hier zeker van waarde zijn.

Handige tips

Voor een succesvolle aanpak in een nichemarkt zijn er een aantal zaken waar je zeker rekening mee moet houden. Daarom hierbij een zevental tips die je kunnen helpen met het bereiken van jouw eigen niche doelgroep. Deze tips komen je wellicht bekend voor als je je verdiept hebt in Account-Based Marketing.

Conclusie

Marketing bedrijven in een nichemarkt is complex. Om succesvol te zijn, moeten alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Als we het voor elkaar krijgen om marketing- en salesafdelingen gezamenlijk de markt te laten bewerken, staan we met 1-0 voor op de concurrentie. En waarschijnlijk krijg je feedback vanuit de salesafdeling dat de inzet van marketing wel degelijk bijdraagt aan een succesvolle marktbewerking. Ook, of zelfs juist, in een nichemarkt. Ik voel me als een vis in het water als het om dit soort complexe uitdagingen gaat en ik hoop dat onze tips je aan het denken hebben gezet. Vergeet niet; hoe lekkerder het aas, hoe sneller ze toehappen.

Hoe sla je prospects in een niche markt aan de haak?

Carl is onze expert in het uitzetten van aas met Account-Based Marketing. Praat met hem.

Maak een afspraak

+31 (0)85 07 06 936